Apollo Tarafından Taçlandırılan Marcantonio Pasqualin

Apollo Tarafından Taçlandırılan Marcantonio Pasqualin SANAT VE MÜZİK UNSURU

Andrea Sacchi on yedinci yüzyılın ikinci yarısında Roma’da yaşayan en önemli klasik ressamlardan biriydi. En önemli özelliği tablolarının fazla kalabalık figürler ile dolu olmaması. Ressamın amacı nadir, kişisel vurguları, jestleri ve hareketi birer özgün figür ile örtüştürmek. Resimlerinde yer alan figürlere adanmış özellikli hareket tayin eden sanatçı böylece kendi dönemine ait kalabalık kompozisyonlarda sıyrılıp sadeliğe ve nokta vuruş hedefe odaklanmış bir ressam. Resim içerisinde müzik temamız kapsamına giren tablomuzun adı Marcantonio Pasqualini Crowned by Apollo (Apollo tarafından taçlandırılan Marcantonio Pasqualini).

Öncelikle Apollo’yu ele alırsak kendisi tanrı olarak müziğin kozmik anlamını temsil ediyor. Eski Yunan’da kullanılan bir lir türü olan Kithara ile genellikle resmedilen Apollo daha sonraki Barok ve Rönesans dönemlerinde modern yaylı çalgılar ile özleştirildiği de gözlenmiştir. Evrenin armonisi olarak kabul gören Apollo yanında sürekli bulundurduğu enstrümanının yanı sıra ok ve yay ile de resmedilir.

Andrea Sacchi tarafından 1641 yılında resmedilen tabloda ana üç figür var. Bunların başında yer alan sol tarafta görülen Pasqualini. Gözlemciye bakan sanatçı clavicytherium adında bir enstrüman çalıyor. Söz konusu enstrümanı bir konsol piyano  veya gövdesi dikine duran klavsen gibi tanımlayabiliriz. Enstrümanın bize bakan tarafından Apollo’nun aşık olduğu peri kızı Daphne’nin uzanmış gerin figürünü görüyoruz. Andrea Sacchi yaldızlı bir defneye uzanan Daphne ile Apollo’ya bir gönderme yapıyor.

Bu tabloda Apollo’nun duruşu Belvedere heykelinden ilham alınarak resmedilmiş. Defne yaprağı ile Pasqualini’yi taçlandırıyor. Böylece sanatçının şarkıcı, besteci ve şair olarak özelliklerini onurlandırıyor. Defne yaprağı aynı zamanda ebedi şanı temsil ediyor.

Marcantonio Pasqualini dönemin en meşhur kadın sesli erkek sanatçılarından biri. Castrato olarak bilinen bu sanat kolunda ün yapan Pasqualini, Sistine Şapelinin korosunda üne kavuştu. Tabloda resmedildiği beyaz tunik, piskoposun resmi koro şefi olduğunu  vurguluyor. Sol omuzundan aşağıya doğru giydirilmiş olan işlemeli post Pasqualini’nin aynı zamanda tiyatro ile ilgili olduğunu da ifade ediyor. Tarih sayfalarına bakınca zaten Pasqualini’nin uzun süre Kardinal Antonio Barberini himayesinde tiyatro yaptığı görülmekte.

Resimde nispeten arka planda kalmış olan üçüncü ana figür ise Marsiyas olup, Yunan mitolojisinde Frigyalı ünlü bir satir (yarı keçi yarı insan kır ve orman iyesi) olan Marsiyas’tır. Aynı zamanda armoniyi icat ettiği söylenen Hyagnis’in oğludur. Marsiyas bu tabloda yanında bir gayda ile ağaç gövdesine bağlanmış olarak resmedilmiş. Oldukça korkmuş olan Marsiyas gözlerini Tanrı Apollo’nun entelektüelliği temsil ettiği söylenen lirinden farklı bir yöne çevirmiş olarak bizlere gösterilmekte. Efsaneye göre Tanrı Apollo müzik konusunda kendisine meydan okuyan Marsiyas’ı  kayalıkta bir zeytin ağacına astırıp diri diri derisini yüzdürür ve çeşitli işkencelerle öldürtür. Bu tabloda Marsiyas’ın korkusu gözlemciye bu efsaneden ilham alınarak yansıtılmıştır. Bir tarafta Tanrı’nın ödüllendirici gücü ve diğer tarafta zulmü gösterilmektedir.

En Son Yazılar

Melodic Circles/ Iranian Urban Classical Music from Master Musicians Mehdi & Adib Rostami

Melodic Circles/ Iranian Urban Classical Music from Master Musicians Mehdi & Adib Rostami

Iranian classical musicians have a two-fold task as they learn their craft: they must learn the old melodies handed down over the generations, called ‘radifs’, and, through the process of skilful improvisations, transform them into something new.

Anandi Bhattacharya

Anandi Bhattacharya

Being the daughter of the great Hindustani slide guitarist Pandit Debashish Bhattacharya, Anandi has been surrounded by music since birth and recalls how having ‘breathed in music from every room in the house was a blessing’.

AMMAR 808 – Maghreb United

AMMAR 808 – Maghreb United

The future is right now. We have driverless cars, robots taking over jobs, and commercial space travel is on the event horizon. Somehow, humanity has slipped into a science fiction life. But you can’t have a future without a past, something AMMAR 808 knows very well.

Simon Renard De St. André

Simon Renard De St. André

Vanitas temasının pek çok örneği var ama ben bu yazımda 1613’de ilk nefesini alan Fransız Simon Renard de St. André (1613 –1677) adlı ressamın 1650’de resmettiği eserini ele alacağım. Pek çok Vanitas temalı eser veren ressamın en önemli amacı özellikle zenginliğin ve yaşamın faniliğini vurgulamak.

İbrahim Maalouf - Miles Davis ve Illusions

İbrahim Maalouf - Miles Davis ve Illusions

Miles Davis 46 yıllık müzik kariyeri boyunca ritim galaksisi içerisinde şekilden şekle girdi. Yolunu kendi buldu ve bu macerayı sonuna kadar yaşadı ve daha önemlisi yaşattı.

Henri Matisse Müzik

Henri Matisse Müzik

Matisse’in yaptığı tüm tablolara bakarsak ana tema insan beynine ulaşılabilir olan sempatik çağrı, duygudaşlık ve sinir sistemine dokunana insan figürü.

Jan Kupecky

Jan Kupecky

Flüt Milattan Önce 9.yüzyıla kadar tarihlendirilebilen bir çalgı aleti. İlk izlerine Çin’de rastlanan bu enstrüman zamanla orta çağlarda Avrupa’ya yayıldı.

Apollo Tarafından Taçlandırılan Marcantonio Pasqualin

Apollo Tarafından Taçlandırılan Marcantonio Pasqualin

Öncelikle Apollo’yu ele alırsak kendisi tanrı olarak müziğin kozmik anlamını temsil ediyor. Eski Yunan’da kullanılan bir lir türü olan Kithara ile genellikle resmedilen Apollo daha sonraki Barok ve Rönesans dönemlerinde modern yaylı çalgılar ile özleştirildiği de gözlenmiştir.

Müzisyenlerin Kavgası

Müzisyenlerin Kavgası

Fransız ressam Georges de La Tour (1593-1652) bu tablonun ilhamını gerçek hayattan almış. Akşam sokaklardaki müzisyenlerin yaşantısından bir kesit var karşımızda.

Avishai Cohen ile bir gece

Avishai Cohen ile bir gece

20 Aralık 2013'deki Avishai Cohen Konser izlenimler...

Yurdumun Mutsuz İnsanı

Yurdumun Mutsuz İnsanı

Muhalefet hep vardır, olacaktır ve olmalıdır. Hakkıyla yapılan muhalefet ise her zaman alkışlanır.

Johannes Vermeer

Johannes Vermeer

Delftli Johannes Vermeer’in (1632-1675) günümüze kadar sağ kalan 36 eserinin 12 tanesinde müzikal tema veya bir müzik enstrümanı resmetmiş değerli bir ressam.

Henri Julien Félix Rousseau ve Yılan Oynatıcısıs

Henri Julien Félix Rousseau ve Yılan Oynatıcısıs

Henri Julien Félix Rousseau’un annesi “Yılan Oynatıcısı” olarak bilinen bu tabloyu yapmasında sanatçıya ilham verdi. Oğlundan Hindistan’a yapmış olduğu seyahatin anılarını yaşatması için bir tablo yapmasını istedi.

Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach

Bir müziksever olarak Klasik Müziğin nasıl vazgeçilmez bir tarz olduğunu bilirim. Klasik Müzik dinlemeyen bir ruh bence tam hakkı ile müziksever olamaz, olduğunu iddia ederse kendi ruhu ile çelişir.

JAN STEEN

JAN STEEN

1626-1679 yılları arasında yaşayan Jan Steen’in pek çok tablosu adeta bir komedi sahnesinden çıkmışçasına resmedilmiş. Konularını özenle seçen ressam dönemsel bir hikâyenin tiyatro biçiminde, hicivlerle ve bazen striptiz ile sunulduğu parodileri konu alan çok fazla esere imza atmış.

Paul Klee - Bunalmış Piyanist

Paul Klee - Bunalmış Piyanist

Müzik, Klee için bir avuntu vaadi ve geleceği vaat eden bir sanat formuydu. Her ne adar Klee’ye göre müziğin altın çağı tarih sayfalarında kalmış olsa bile o bu inancını asla yitirmedi.

Piyano Hakkında Kısa Bir Yazı

Piyano Hakkında Kısa Bir Yazı

Dönemim popüler enstrümanları harpiscord, klavsen ve benzerleri ile piyano arasındaki en belirgin farklılığı aynı tuşta hem sert hem de yumuşak ritim çalınabilmesi. Veya İtalyanlarının dediği gibi “piano e il forte”.

A LITTLE RED BUG – BAŞAK YAVUZ

A LITTLE RED BUG – BAŞAK YAVUZ

But what matters is obviously the music. Here lays a fertile, originative and melodic architectural structure. English and Turkish didn’t sound this similar like never.