Mon Ami Rossini

Mon Ami Rossini KARALAMALAR

Zaman zaman dahi, tembel, nevrotik, zevksiz, cömert, hipokondriyak, ironik grotesk ve her devrimin düşmanı ve olan Rossini’yi tek bir kelimeyle etiketlemek imkansızdır. Altmış iki yaşında, İkinci İmparatorluğun entelektüel başkenti olduğu Paris'e taşınmaya karar verdi.Yaşamının son on yılını geçirdiği Chaussée d'Antin'deki evinde veya yaz mevsiminde Passy deki villasında , ünlü sanatçıları ve ünlü Cumartesi akşamları eğlencelerine düşkün kişileri bir araya getirerek onlara ev sahipliği yaptı. İronik bir şekilde onlara yaşlılık günahları derdi. Ölümünden birkaç yıl önce, Rossini son Paris dönemi boyunca biriktirilen müzik parçalarını toplamaya başladı ve o şarkıları bu akşam dinleyeceğimiz bir albümde topladı. Bu konserde piyanoda Antonio Ballista eşliğinde soprano Gemma Bertagnolli yer alacak ve Metastasio’nun metni üzerine yerleştirilmiş altı Petites mélodies serisi Mi lagnerò tacendo ve Rossini’nin 1857 yılında Musique anodine adı altında topladığı piyano için prelüdler icra edilecek.

Aynı kelimeye uyarlanan altı farklı müzik parçası; metne ilişkin temel müzik özgürlüğünün neredeyse bir manifestosu gibi! Akabinde iki ironik parça yer alacak: Rossini, hayatı boyunca sadece bir kez trene biner ve bu şoktan kurtulmak için günlerce yataktan kalkamaz! Bu deneyimden sonra, trene karşı duyulan isteksizlik, “uyanık çocuklara” adanan piyano soloları içeren bir albüme dönüştü. Şarkının mizahı başlıklardan kendini gösteriyor: Un petit train de plaisir (comique-imitatif) ve akabinde Marche et réminiscences pour mon dernier voyage... Konser Verdi’nin ünlü libretto’cusu Francesco Maria Piave tarafından Rossini için temin edilen üç muhteşem venedik parçası olan “Album italiano”’dan alınan Regata Veneziana ile sona eriyor. Regata veneziana haklı şöhreti sadece Rossini'nin büyüleyici müziğinden kaynaklanmamakta, aynı zamanda yayıncı Ricordi'nin, el yazısının eline geçer geçmez şarkıları hemen yayınlaması, 1878'de Londra'da müzayedeye çıkarılması gerçeğine dayanmaktadır. Bu konser G. Rossini'nin ölümünün 150. yıldönümü anma programının bir parçasıdır.

Gemma Bertagnolli, soprano,

Milano'da As.Li.Co ve Barselonadaki Viñas (en iyi Mozart sanatçısı olarak özel ödül) yarışmalarını kazandıktan sonra, İtalya'da ve yurtdışındaki büyük müzik kurumları için (Teatro alla Scala, Maggio Musicale Fiorentino, Théâtre des Champs Elysées, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Concertgebouw di Amsterdam, Festival di Salisburgo, Rossini Opera Festival) şarkı söyleyerek çok genç bir yaşta parlak bir şekilde kariyererine başladı ve . Riccardo Muti, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Roberto Abbado, Bruno Bartoletti, Umberto Benedetti Michelangeli, Semyon Bychkov, Daniele Gatti, Gianandrea Gavazzeni, Gianluigi Gelmetti, Fabio Luisi, Ennio Morricone, Marc Minkowsky, Daniel Oren, Stefan Anton Reck, Wolfgang Sawallisch, Simone Young ve önemli şeflerle işbirliği yaptı. Sürekli olarak Antonio Ballista ile işbirliği yapmakta olup, Mozart ve Rossini'den çağdaş müziğe kadar dayanan geniş bir repertuara sahip olup, Giovanni Antonini ile birlikte Brezilya, Almanya ve İspanya'da çok sayıda opera prodüksiyonları ve resitalleri gerçekleştirmiştir. Barok repertuarı için tercih edilen bir yorumcu olup, aralarında Ottavio Dantone ve l'Accademia Bizantina, Rinaldo Alessandrini ve Concerto Italiano, Fabio Biondi ve Europa Galante, Ivor Bolton, Christophe Coin, Alessandro De Marchi, René Jacobs, Ton Koopman, Trevor Pinnock, Christophe Rousset, Jean-Christophe Spinosi/Ensemble Matheus Brest, Freiburger Barockorchester, Akademie für Alte Musik Berlin, Stefano Maria Demicheli ve l'Ensemble La Tempesta, Federico Guglielmo ve L'arte dell'Arco, Diego Fasolis ve I Barocchisti gibi olduğu büyük uzmanlarla işbirliği yaparak çalışmalarını derinleştirdi. Staatsoper unter den Linden di Berlino, Maggio Musicale Fiorentino, Teatro Comunale di Bologna, Bayerische Staatsoper di Monaco, Festival Styriarte, Festival Pergolesi di Jesi, Ravenna Festival e Opernhaus di Zurigo gibi seçkin mekanlarda gerçekleşen festivallerde barok opera çalışmalarında yer aldı: Solimano di Hasse, Il Ritorno di Ulisse in Patria ve L'Incoronazione di Poppea di Monteverdi, Agrippina, La Resurrezione ve Il Trionfo del tempo e del disinganno di Händel, L'Olimpiade di Pergolesi.

Son işleri arasında; Torino Teatro Regio’da ilk gösterimi olan Purcell/Galante’nin The Tempest, Maggio Musicale Fiorentino’da Zubin Mehta ile Falstaff, Tokyo turnesi, Pesaro Rossini Opera Festivalinde Umberto Benedetti Michelangeli ile birlikte Mozart’ın Die Schuldigkheit des ersten Gebots. Geniş çaplı plak çalışmaları ise Gramophone Award, Choc du Monde de la Musique, Timbre de Platine d'Opéra International gibi uluslararsı dergilerden övgüler alan Naive/Opus 111 Vivaldi çalışmaları, Antonio Ballista ile gerçekleştirdiği Mon ami Rossini e Ninna nanne e Serenate, Ennio Morricone ile sinema konseri, Branduardi e Dulce Pontes.

Antonio Ballista, piyanist, klavsenci ve orkestra şefi, kariyerinin başlangıcından bu yana, ragtime'dan İtalyan ve Amerikan şarkılarına, rock'tan film müziğine, bazen de tiyatro programlarına, en farklı müzikal ifadelerin derinliğine kendini adamış bir müzik adamıdır. 1853 senesinde Bruno Canino ile ikli olarak çalışır. Çalışmış olduğu okestra ve şefler arasında; Pierre Boulez, Frans Brüggen, Riccardo Chailly, Bruno Maderna, Bbc Orchestra, Concertgebouw Orchestra, Israel Philharmonic, Orchestra della Scala di Milano, London Symphony, Orchestre de Paris, Philadelfia Orchestra, Cleveland Orchestra ve New York Philharmonic.

Davet edildiği seçkin festivaller ise şöyle sıralanabilir;

Paris, Edimburgo, Varşova, Berlin, Strasburgo, Venedik, Maggio Musicale Fiorentino. Edebiyata olan tutkusu Anna Caterina Antonacci, Phyllis Bryn-Julson, Cathy Berberian, Luisa Castellani, Massimo Crispi, Gloria Davy, Kim Kriswell, Sarah Leonard, Luciana Serra, Lucia Valentini Terrani gibi isimler çalışmaya yöneltti. Halen Gemma Bertagnolli, Alda Caiello, Laura Cherici ve Lorna Windsor ile çalışmaktadır. Paolo Poli, Gianni Agus, Arnoldo Foà, Ottavia Piccolo, Toni Servillo, Franca Valeri, Milena Vukotic, Peter Ustinov ve Marga Nativo ve Elisabetta Terabust dansçıları gibi aktörlerle çalıştı. Kendisi için yazan kompzitörler arasında yer alan isimler: Berio, Bussotti, Corghi, Morricone, Sciarrino, Sollima. Berio, Dallapiccola ve Stockhausen ile turne ve Boulez, Cage ve Ligeti gibi isimlerle monografik konserlerde işbirliği yaptı. 2003 senesinde New York’ta (Winter Garden, Ground Zero) 11 Eylül kurbanlarına adanan Daniele Lombardi’nin 21 piyano için Senfonisini yönetti. Opera yönetmeni olarak Roma Tiyatrosunda Franco Battiato’nun Gılgamış eserini yönetti. Çalışmakta oluduğu plak evleri : La Bottega Discantica, Emi, Rca, Ricordi, Wergo. 20 yılı aşkın bir süredir Milano Konservatuarında piyano kürsü sahibir.

En Son Yazılar

Müziğin Alegorisi

Müziğin Alegorisi

Baş figür kadının kucağında ise antik bir santur var. Üzerinde ay şeklinde tınlaşım delikleri ve rozet resmedilmiş.

Tarihte Bilinen İlk Ninni

Tarihte Bilinen İlk Ninni

Bundan tam 5.000 yıl önce var olan Sümerler, yazılarıyla, şiirleriyle, örf ve âdetleriyle, danslarıyla, dünyayı algılamalarıyla, kanunlarıyla, mimarileriyle tarihe damga atmışlardır.

Türkiye'nin En Büyük Müzik Müzesi

Türkiye'nin En Büyük Müzik Müzesi

Afyonkarahisarlı yerel sanatçı Ömer Yarşi’nin bağışlarının yanı sıra Kütahya’nın halk ozanlarından Hisarlı Ahmet’in sazları da oğlu TRT Sanatçısı Mustafa Hisarlı tarafından müzeye bağışlandı.

Dünyanın En Eski Müzik Enstrümanı

Dünyanın En Eski Müzik Enstrümanı

Araştırmacılara göre, mağaradaki kalıntılar, modern insanların Tuna nehrinin üst kısımlarına aşırı soğuklardan önce, yani 39,000-40,000 yılları arasında gelmiş olabileceğini gösteriyor.

Müzisyen Çocuk Melek

Müzisyen Çocuk Melek

Bu masum, nur yüzlü meleğin sessizlik içerisinde çaldığı enstrüman. Biraz merak ile birazda hüzün var vücut dilinde. Çaldığı enstrüman ise bir lavta (İngilizcesi lute / Fransızcası ise luth).

ASTRO-ATLANTIC HYPNOTICA FROM THE CAPE VERDE ISLANDS

ASTRO-ATLANTIC HYPNOTICA FROM THE CAPE VERDE ISLANDS

In 1980, a young aspiring footballer, Narciso “Tchiss” Lopes, emigrated from the Cape Verde Islands to Portugal.

Günümüz Türk Popüler Müziği Üzerine

Günümüz Türk Popüler Müziği Üzerine

Geçen gün adı önemli olmayan bir Türkçe müzik yayın yapan kanalı uzun bir süre izledim. Zaman geçtikçe hayretim kat kat arttı. Karşıma çıkan her parça sanki aynı fabrikadan çıkan seri üretimdi, aynı yapı, aynı sunum, aynı basmakalıplık, benzer kimya ve karbon kâğıt.

Nijerya’dan Müziğin Altın Dönemi

Nijerya’dan Müziğin Altın Dönemi

Geçtiğimiz aylarda raflarda yerini alan “Nigeria Special: Modern Highlife, Afro Sounds & Nigerian Blues 1970-6” adlı çalışma 1970-6 yılları arasında (ülkenin müziksel olarak doruk dönemi) Afro-beat, Afro-blues tarzına giren Nijeryalı grupların müziğini toparlayan bir çalışma.

Tuva Müziği ve Kaylama

Tuva Müziği ve Kaylama

Genel kabul gören yaklaşıma göre, çok perdeli ses üretiminin temelinde insanın doğadaki sesleri taklit etmesi yatmaktadır. Esen rüzgârın, öten kuşların, hırlayan hayvanların ya da köpüklenerek akıp giden bir ırmağın sesinde, az ya da çok yan sesler mevcuttur.

Bizans Resimleyicisi

Bizans Resimleyicisi

Her şehirde yaşanır, insan var olmak üzere vardır, ancak İstanbul bir başka. Konstantinopolis ise bir efsane, masal içinde bir epik roman. İçine daldıkça sizi sarmalayan, girdiğiniz bir sokakta kafa kaldırtıp, detaylara daldıran, nefes nefes bırakan bir dehlizdir. Onun için severim şehrimi tüm olums

Dr. Shinichi Suzuki

Dr. Shinichi Suzuki

1930’ların başlarında hayata geçen Suzuki metodu ve eğitim bilimi ilk andan itibaren yanlış anlaşıldı. Yirmi yaşlarının çoğunluğunu Berlin’de geçirdikten sonra Tokyo’ya dönen Suzuki bir anda kendisine karşı yoğun bir ilgi olduğunu fark etti.

TaKiDum

TaKiDum

Playing exciting improvisations, the trio takes listeners on a journey of feeling alive, touching souls and activating all senses. The music created enables the listeners being part of the music immediately and start contributing spontaneously in live performances.

Ktesibilos

Ktesibilos

Bir berber çırağı olan Ktesibilos, içerisinde kâşif ruhu ile fizik ve mühendisliğe merak saldı. Bunun sonucu olarak da dünya tarihinde bilinen ilk klavyeli çalgı aletini keşfetmiş oldu.

Logogenik ve Pathogenik Müzik

Logogenik ve Pathogenik Müzik

Bir parçanın tek başına gerçeği yansıtması pek mümkün değil. Ancak o parçanın varlığı birebir insanın varlığının kanıtıdır. Bu bağlamda Aristoteles’in dediği gibi, “Duyguların dile getirilmesi yolunda hiçbir şeyin bir şarkı kadar etkili olması mümkün değildir.”

Afro Celt Sound System

Afro Celt Sound System

A supergroup whose line-up expanded and evolved around four core members (Simon Emmerson, James McNally, Iarla O’Lionaird, Martin Russell), the Afro Celt’s pan-global sound redefined dance music and stumped music critics. They remain defiantly, enigmatically uncategorisable.

Bir Müzik Simyacısı: Rabih Abou-Khalil

Bir Müzik Simyacısı: Rabih Abou-Khalil

Lübnan doğumlu Rabih Abou-Khalil’in müziğinde geleneksel Arap ezgileri, caz doğaçlamaları ve Avrupa klasik teknikleri ile birleştiriliyor. Utçu ve besteci Rabih Abou-Khalil her zaman köklerinin uzandığı Arap müziğinin atmosferi ile günümüzün küresel ezgileri

Yolun hasret ve aşkla açık olsun

Yolun hasret ve aşkla açık olsun

Bueno Vista Social Club öncesi İbrahim Ferrer’in kuvvetli Santiago şivesinden dolayı, romantik Küba ezgileri olarak sınıflandırılan Bolero tarzında şarkı söyleyemeyeceği şeklinde kapılar her zaman yüzüne çarpıldı.

Elekronik Müziğin Sihirbazı

Elekronik Müziğin Sihirbazı

Ancak asıl elektronik müziğin çehresini sonsuza kadar değiştirecek kişi bundan 40 yıl önce geldi. Adı Dr. Roger (Bob) A. Moog (“Moog” soyadı Mo-oug olarak telaffuz ediliyor, Mu-ug olarak değil) olan bu kişi Theremin’e olan özel ilgisinden dolayı yaptığı araştırmalar sonucu