Omar Souleyman – Dabke 2020

Omar Souleyman

Omar Souleyman

Sublime Frequencies’den iki yıl önce çıkan “Highway To Hassake” den sonra efsanevi Suriyeli sanatçı Omar Süleyman yeni hummalı çalışması ile karşımızda. “Dabke 2020” adı altında tüm dünya kulaklarının zevkine sunulan albüm Ortadoğu’ya özgü parti müziklerinin Süleyman uzmanlığı altında tekno-ritimsel bir formata sokuluşunun oluşumu. Yanaşık darbeli ritimler, sıkışık ani değişiklikler gösteren melodiler uzun klavye soloları, buzuki vuruşları ile harmanlanıp Omar Süleyman’ın ısrarcı vokalleri ile son haline getirilmiş. Delenmiş müziksel ritimler ancak albümün sonundaki ‘Kaset Hanzal’ parçasında soluklanıyor. “Dabke 2020” Süleyman’ın 1994-2008 yılları arasında ürettiği kasetlerden ele alılan bir potpuri. Komik bir Ortadoğu müziksel atmosferinde süzülen albüm özellikle ‘Lansob Sherek’ ve ‘la Sidounak Sayyada’ adlı parçaları ile dikkat çekiyor.

Omar Souleyman Dabke 2020

Omar Souleyman Dabke 2020

Suriye’de Omar Süleyman bir müzik efsanesi. 1994’den beri pek çok yerel müzisyen ile müzik birlikteliğine giren sanatçı özellikle Suriye’nin folk-pop kulvarında önemli işler gerçekleştirdi. Yakın bir geçmişe kadar sadece Suriye sınırları içerisinde tanınan sanatçı Seattle’li müzik şirketi Sublime Frequencies sayesinde tüm dünyaya açılma imkânı yakaladı. Beş yüzün üzerinde bir arşive sahip olan sanatçı bunların içerisinden gerçekleştirdiği harmanlamalar ile yeniden basılan limitli sayıdaki albümler çok kısa bir sürede tükendi. Bu elbette uluslar arası müzikseverler arasında nispeten abartılan bir furya yaratmadı da değil.

Suriye’nin kırsal Kuzeydoğu bölgesinde hayata gelen Omar Süleyman içinde beslediği müzik aşkını yerel sanatçılar ile birlikte oluşturduğu irili ufaklı gruplar ile 1994’den beri yaşatıyor. Özellikle bölgenin folklorik dans müziği olarak kabul gören, aslında ülkenin popüler müziği olan Dabke stilinde şarkı söyleyen sanatçı günümüzde bu tarzın tek söz sahibi diyebiliriz. Müziğin ana temeli tüm bölgede var olan pek çok ritmi harmanlıyor olması. Irak, Kürt, Türk ve Arap ezgilerinin bir araya gelmesiyle oluşan Dabke Suriye’nin gerçek sesi aslında. Kullanılan ana enstrümanlar ise Klavye, ud, balgama, kaval ve bol vurmalı çalgı.

Müzik yoldaşı Mahmoud Harbi (Mahmut Harbi) ile sahneyi paylaşan Süleyman, birlikte Dabke tarzında kullanılan en bilindik ve önemli şiir temalı Ataba şarkı söyleme stilini tercih ediyor. Sahnede üst üste yakılan sigaralar, omuz omuza söylenen şarkılar, seyirci ile kurulan samimi elektrik ve özellikle Omar Süleyman’ın sempatik hareketleri müziğinin dinleyicilere kolaylıkla ulaşmasını sağlıyor. Süleyman’ın Suriye’deki ilk patlayan parçası 1996 menşeli ‘Jani’ adlı bestesi oldu. Kasetçi dükkânlarının vazgeçilmez arka fon müziği olan bu parça Omar Süleyman’a özellikle ülkesinde beklenmeyen bir ilgi alaka sağladı.

Geçen yıllar süresince sanatçının ünü sakince ama katlanarak çoğaldı. Artık ülkesi dışına da konser vermek üzere davet edilen Omar Süleyman grubu ile birlikte müziğinin misafirperverliğini algılayabilenlere sunuyor.