Wayo

Wayo KARALAMALAR

Müzik yapan köy Wayo’nun bu ilk albümü toplumsal bir müzik üretimini kutluyor. Burada bir solist, grup veya orkestra yok. “Trance Percussion masters of South Sudan” adlı albüm bir köyün tarafından yapılmış bir çalışma. Köyün tüm nüfusu bir araya gelip müzik yapıyor bu albümde. Bu köyde müzik kral veya kraliçe ve tüm halk yaptıkları ortak sesin efendisi.

Bu müzik 2011’de kurulan yeni bir ulusun başkenti Juba’nın kazasında yer alan bir köyde üretildi. Güney Sudan Kuzey’den ayrıldığından beri bu genç ülke oldukça zor günler yaşıyor. Özellikle petrol, kabile savaşları ve yoksulluk başı çeken ana sorunlar. Eskiden bilinmeyen veya sümen altı edilen bu sorunlar artık su yüzüne çıkmış bulunmakta. Aynen Wayo gibi, bizlere o karmaşık kabile, kültür ve katmer katmer müziği taşıyan bu nadide köy. Dinlediğimiz müzik Zande kabilesine ait geleneksel bir müzik türü. Bu kabilenin kökler Güney Sudan’dan Kongo Demokratik Cumhuriyetine ve güzey-doğu Orta Afrika Cumhuriyeti’ne kadar uzanıyor.

Dinlediğimiz bu müziğin merkezinde kpaningbo adlı yerel bir enstrüman var. Söz konusu alet büyük bir ahşap ksilofon ve müzik yapmaya başlanmadan önce köyü ana meydanının ortasına yerleştirilir. Dinlediğimiz müziğin tek ve ana ritim kaynağı olduğundan dolayı kpaningbo müziğin yüreği olarak kabul görür. Dolaylı yoldan da bu aynı zamanda köyün de yüreğini temsil eder. Hem müziğin ruhani merkezi hem de köyün coğrafik merkezi.

Köyden Bir Kadın
Köyden Bir Kadın

Diğer önemli enstrüman ise kütük davul olarak tanımlayabileceğimiz Gugu. Çalgıcının ayaklarını aşağı veya yukarı kaldırmasıyla enstrümanın çıkarttığı sesin perdesi değişmekte. Diğer enstrümanlar ise Anzoro yani zil ve Gazah yani el davulları. Bu son ikisi tüm köy halkı tarafından elden ele dolaştırılarak çalınmakta. Bundan dolayıda Wayo’nun yaptığı müziğe köy müziği adı verilmekte. Müzik ilerledikçe eline enstrümanları alan her köylü o anki müzik ritimlerine göre kendi ruhunda gelen ritim katkısında bulunuyor.

Sesin kendisi birbirine işlenmiş çoklu ritimlerden oluşuyor. Hepsi üst üste biniyor ve uçlarında birbirlerini kavrıyor. Arka planda sürekli devam eden vuruşlar modern elektronik müziklerin minimal ve kavrayıcı ritimlerini anımsatıyor. Müziğin ana konusu ise sosyal hayat, köy yaşamı, insanlık hakları ve varoluşçuluk.

‘Koya Mo Were We Baramu’ (Şimdi Sende Bir Avrupalı Gibisin) adlı parça savaştan dolayı tüm Avrupa’ya dağılan Sudanlıların evlerine dönüşüne istinaden bir kinaye. ‘Gaka Kpakpori’ (Üstsüz Etek) yerel bir dans tarzından adını alıyor. Burada özellikle erkekler dans etmek için etek giymek zorunda kalıyor. ‘Sky Will Fall’ parçasında ise ritimler birbirlerine acımasızca vuruşturuluyor ve ortaya çıkan melodik oluşum tekrarlayıcı yapısıyla dinleyeni yakalıyor. Özellikle bu parçada Wayo Konono No.1 ve Kasai Allstars gruplarına olan benzerliği ile dikkat çekiyor.

Wayo’nun müziğinin en belirgin özelliğinden birisi akustik enstrümanlar sayesinde üretiliyor olması. Birde dış müzik tarzlarından fazla ilham almayıp kendi Zande kültüründen beslenmesi bu müziği farklılaştırıyor. Bu albümde dinleyeceğiniz müzik bir ritim buluşmasının yanı sıra aynı zamanda bir ideolojinin yansıması.

İçeriği bir tarafa bırakırsak Wayo bir kültürün müzik ile dış dünya iletişimini gösteriyor. Kulaklarınızda kaybolan eşsiz ritimler, beyninizde zıplayan kendi halkası içerisinde dönen vurmalı melodiler.

En Son Yazılar

Dünün Geleceği Bugün, Bugünün geleceği yarın

Dünün Geleceği Bugün, Bugünün geleceği yarın

Özellikle günümüzde şimşek hızı ile atılımlarda bulunan fiyakalı teknolojinin getirdiği gelecek bir muamma olarak karşılanmaya başlandı. Bazıları heyecanla beklerken bazıları kıyamet elçisinin geldiğini varsayarak köşelerine sindi

Fail Play

Fail Play

It should have wide appeal among all those with ears that are drawn to the cracks between genres, or to the overarching pure music that transcends those genres.

Gaye Su Akyol: Istikrarlı Hayal Hakikattir

Gaye Su Akyol: Istikrarlı Hayal Hakikattir

Growing up in cosmopolitan Istanbul listening to Anatolian music icon Selda Bağcan and Kurt Cobain in equal measure, Akyol skipped right over the tired Oriental/Occidental paradigmatic clichés. Gaye’s music was global in concept and local in spirit and nuance right from the very beginning.

Ah! Kosmos Beautiful Swamp

Ah! Kosmos Beautiful Swamp

Ah! Kosmos has inspired and manipulated human emotions into well thought algorithmic tone structure. She has absolutely done a good morph job where settled protocols and manuals have been rewritten.

Lemma

Lemma

The Lemma ensemble, created under the impetus of Souad Asla, comes from Saoura, the Saharan southern part of Algeria.

FANNA-FI-ALLAH :Muraqaba (Sufi-Qawwali)

FANNA-FI-ALLAH :Muraqaba (Sufi-Qawwali)

Those who look like good old hippies have turned out to be heterodox orthodox and are famous and worshipped in Pakistan: they imposed a style, theirs, bursting with fervour.

Dur-Dur Band of Somalia

Dur-Dur Band of Somalia

In 2007 John Beadle, a Milwaukee-based musicologist and owner of the much loved Likembe blog, uploaded a cassette he had been handed twenty years earlier by a Somalian student. The post was titled ‘Mystery Somali Funk’ and it was, in Samy’s own words, “some of the deepest funk ever recorded.”

Greek Traditional Music

Greek Traditional Music

In the vast majority of cases, folk songs were created by anonymous musicians. The words and the tune were passed on orally: each new performance was a recreation of elements which gradually solidified as variations, tried out by multiple singers over time, were rejected or immortalized.

Poly Cuisine Of Turkey On Record

Poly Cuisine Of Turkey On Record

There was a theme to it, which for me was that we as humans are the culture porters. We carry food, cultures, music, stories, epics and knowhow.

İpekyolu ve Çalgı Aletleri

İpekyolu ve Çalgı Aletleri

Orta Doğu’dan yola çıkan bir ritim, Aysa’da kendisini geliştirdi ve Uzak Doğu’da sonuçlandı. Aynı zamandan Uzak Doğu’dan çıkan bir melodi kendini Orta Doğu’da bulabildi.

Nuru Kane

Nuru Kane

Yaptığı müziğe yerel ritmik yama dersek aşağı yukarı sanatçının tarzı hakkında biraz fikir sahibi olabiliriz. Kayıt yaptığı dönemlerde yoluna çıkan ve beğendiği her müzik tarzını kendi müziğine işlemesi ile tanınan sanatçı bunu fazlasıyla başarılı yapıyor.

Vassily Kandinsky – Impression III

Vassily Kandinsky – Impression III

Yukarıdaki tablonun adı “Impression III (concert)” ve sanatçının 1911 tarihli bir eseri. Bir konser izlenimini renkler ile göz zekimize sunan sanatçı ilhamını Moskova’da Arnold Schoenberg’in konserini izledikten sonra aldığını ifade etmiştir.

Bob Dylan ve Sanat

Bob Dylan ve Sanat

Hiçbir zaman loş ve sisli 60’lı yıllarda takılıp kalmayan sanatçı, her zaman güncel ve çağdaş olmayı başardı. Bunu, üreterek ve toplumun nabzını yakalayarak yaptı. Bundan dolayıdır ki milyonlarca müziksever hala onunla etkileşim içerisinde.

Anton Van Dyck- Lavtalı Adam

Anton Van Dyck- Lavtalı Adam

Bu, siyahlık resimdeki beyaz yaka ve kol ağızlarını daha bir ön plana çıkartıyor. Resimde yer alan modelin Britanya saltanat müzik ekibinde lavtacı olarak görev yapan olan Jacob Gaultier olduğu söylenmekte.

Ivan Puni – Sentetik Müzisyen

Ivan Puni – Sentetik Müzisyen

Ivan Puni – Sentetik Müzisyen adlı bu resminde bir birine girmiş farklı müzik enstrümanlarını insan figürüne dönüştürüp söz konusu Charlie Chaplin kılıklı müzisyenin bedenini resmediyor.

Müziğin Alegorisi

Müziğin Alegorisi

Baş figür kadının kucağında ise antik bir santur var. Üzerinde ay şeklinde tınlaşım delikleri ve rozet resmedilmiş.

Tarihte Bilinen İlk Ninni

Tarihte Bilinen İlk Ninni

Bundan tam 5.000 yıl önce var olan Sümerler, yazılarıyla, şiirleriyle, örf ve âdetleriyle, danslarıyla, dünyayı algılamalarıyla, kanunlarıyla, mimarileriyle tarihe damga atmışlardır.

Türkiye'nin En Büyük Müzik Müzesi

Türkiye'nin En Büyük Müzik Müzesi

Afyonkarahisarlı yerel sanatçı Ömer Yarşi’nin bağışlarının yanı sıra Kütahya’nın halk ozanlarından Hisarlı Ahmet’in sazları da oğlu TRT Sanatçısı Mustafa Hisarlı tarafından müzeye bağışlandı.